Montag, 28. Oktober 2013

WH40K: Greif für die vostroyanische Artillerie

Irgendwie habe ich bei den meisten Armeelisten immer ein Faible für die ganz gewöhnlichen Basics, Grunts, Basiseinheiten, die in "Wirklichkeit" den Großteil einer Armee ausmachen würden, obwohl viele Spiele - insbesondere WH40K - eher mit dem Reiz des Besonderen spielen.

So hat es mir in der Armeeliste für die imperiale Artillerie vor allem der Greif angetan (im englischen Original: der Imperial Guard Griffon). Nur ist das einer der Armeelisteneinträge, für den es gar kein Originalmodell gibt.

Umso besser: nach dem Spaß, den ich mit diversen Umbauten für die Ork Buggies und Pickups hatte, war das ein angenehmer Anlass, auch für die ansonsten so akkurate, an Standards gewohnte Imperiale Garde auch mal was umzubauen, ohne gleich zum Häretiker erklärt zu werden.

Ich habe mich dabei orientiert an einer Beschreibung, die ich in einem anderen Tabletopblog gefunden habe. Allerdings habe ich von dort nur die Konstruktion des Geschützes selbst übernommen: Lauf des Basilisken kürzen, rumdrehen, auf ein Grundgestell aus Randbalken der Sprues irgendeines Modells aufsetzen und dafür den Unterbau des Basilisken weglassen.

Kanonenrohr des Basilisken, gekürzt auf Mörserlänge

Greif Mörser mit Unterbau aus Sprues des Modells
 Im Gegensatz zum Original habe ich allerdings das Panzerschild vom Basilisken beibehalten und nur in einem etwas anderen Winkel direkt auf das Fahrzeug aufgesetzt statt auf den (hier fehlenden) Unterbau des großen Basilisk-Geschützes.

Auf der Seite das (historische) Stadtwappen von Volterra

Ja, die Farbe der Luke mit dem Schützen am Sturmbolter passt nicht zur sonstigen Lackierung des Modells, da hat im letzten Gefecht ein Vorgänger des jetzigen Schützen einen Volltreffer eingesteckt und die Ersatzwaffe wurde mit anderer Farbe lackiert [in Wirklichkeit ist das Fahrzeug mit der Sprühdose lackiert und die Luke per Hand mit angemischter Wasserfarbe...]

Sonntag, 20. Oktober 2013

WH40K: Mehr Vostroyaner

In letzter Zeit bin ich endlich mal wieder mehr zum Malen gekommen, dadurch treffen die Verstärkungen jetzt wieder schneller ein:

Neues Waffenteam mit schwerem Bolter und ein paar Mann Bedeckung dazu.
In der Vitrine wird's allmählich eng, wenn die nächsten Truppen eintreffen muss ich anfangen auszulagern. Und der Greif ist schon halb lackiert und wird hoffentlich bald zusammengebaut zur Verfügung stehen.

Inzwischen muss man die Figuren schon sehr sorgfältig einsortieren, damit nicht einer seinem Vordermann die Gewehrmündung an den Kopf hält...

Ankersteine: Prunkbau

Jakob hat mal wieder die Ankersteine rausgeholt und einen tollen Prunkbau aufgestellt. Vermutlich ein Rathaus oder so was.

Seitenansicht

Vorderfront mit Eingangsportalen und Prunktreppe. Beachte das Brunnenhaus an der Seite.

Sonntag, 6. Oktober 2013

WH40K: Vostroyaner Scharfschützen

Seit langem sind wieder ein paar Figuren fertig geworden, der erste Zug der vostroyanischen Garde steht jetzt incl. Laserkanone (für das zukünftige HQ) und ein paar Scharfschützen.

Rechts die neuen Scharfschützen, daneben ein paar neue Infantristen

Und hier der bisherige Zug.

Montag, 30. September 2013

SOM Diary: the next project(s)

For this summer's vacation it was fun to play with what I had (the 1992 edition of Strat-O-Matic), and I intentionally didn't buy the 2012 set because the RedSox were just not playing well last year.

This year, they are playing great, though, and overall the AL East had an exciting year, with four teams stillin the competition for the playoffs into September. So I will obviously get the 2013 cards as soon as they are available.

The big question is what to do with them. I have toyed with three options how to do a 2013 season replay that
- has some real competition
- leads to meaningful player stats, i.e. covers at least 30-40 games per team so starters fet more than five games and offensive stats at least start to balance out
- has a manageable total number of games. For the 1992 replay I have managed to get in eight days so far, for a total of 32 games, in about three months real time (but playing a lot during my vacation and varying amounts otherwise).

So far I've come up with three ways to select some 2013 teams and get rolling.

1. Two divisions, AL and NL

This is similar to what I've tried in the 1992 replay:
Play AL and NL with one division @ 5 teams each (AL East and the division of the NL champion), teams play each division rival 7 times, one interleague rival in a 3 game series and the others twice.
Total 39 games per team (ca. 1/4 of a complete season), 195 regular games to be played.
Seven games world series between division champions.
Drawback: I'm not really excited to play a lot of NL games because a) they don't play the RedSox as often so I can't relate to their players as well and b) I find that NL games take much longer to play and are harder to interrupt due to the intricacies of switching in pinch hitters, double switches and everything else you have to consider when there is no DH. While this does mean that real life NL baseball is more interesting and, I guess, more challenging to manage, I'd rather get through three AL games than 2 NL games in a given time.

2. AL only

3 divisions with 4 teams each (dropping the worst team of each real one, e.g. the Blue Jays from the AL East although that means that I miss the chance to play the one remaining knuckleballer...), play each division rival in 3 three game series and two teams (based on 2013 real life rank - same rank from one div and 1-2/3-4 from other) from other divisions.
Total 33 games per team (ca 1/5 of a complete season), 196 regular games
Could be upped to 39/234 by doubling inter division games.
Playoffs: 5 game divisional series best 1st vs. Wildcard, 2nd vs 3rd 1st, then 7 game AlCS and a 7 game world series against the real life NL champion.
This limits the number of games (unfortunately also the games per team so statistics may be a bit off - on the other hand I highly doubt I will be able to colete these games within twelve months...) and should provide an exciting season as teams of similar strength face each other, especially in inter division games.

3. Mini full league

Two 4 team divisions per league (AL East and divisions of real life LCS contenders, each divison losing its last ranked team as in 2. above), play each division rival 3x3 times, each league rival 3x, two similar ranked (based on 2013 real life rank - same rank from one div and 1-2/3-4 from other) interleague rivals twice.
Total 43 games per team (bit more than 1/4 of complete season, 39 games w/o interleague), 344 (312) regular games
Playoffs: 5 game LCS, 7 game world series

This would also mean a lot of NL play , and the total number of games is probably way beyond what I can accomplish in a year or so.

So at the moment I'm leaning towards option 2 and focusing on the AL season. That would also make winter a nice preparation for next year- even the 1992 replay helped me bring some life to the names I read about from the time in the hardballtimes.com and other places.

Montag, 9. September 2013

Der Glubb gewinnt in Wien

Auf dem Heimweg aus dem Urlaub haben wir einen Besuch bei meinem Bruder in Wien gemacht, und wie der Zufall so spielt, just an dem Tag war dort das Freundschaftsspiel zwischen dem 1. FC Nürnberg und dem SK Rapid Wien.
 
Eigentlich war es vor allem ein Freundschaftsspiel der Ultras beider Vereine. In einem gemütlichen, kleinen Stadion, wo man nah am Geschehen ist, haben die beiden Fankurven zwei Stunden lang gesungen, getanzt, den eigenen und den anderen Verein und vor allem sich selbst gefeiert. Wenn die Fans mal miteinander feiern statt gegeneinander, kann das richtig nett sein.
 
Clubfarben von Wien und Nürnberg in der Rapidfankurve (vor dem Spiel)

In freundschaftlicher Athmosphäre wurde sogar jede Menge gezündelt, hier qualmt die Glubb-Kurve.
Das Spiel war eher Nebensache, der Glubb hatte mit der zweiten Mannschaft von Rapid (die meisten Stammspieler waren mit ihren Nationalmannschaften unterwegs) einige Mühe und ging durch zwei Kopfballtore nach Standards in Führung. Am Ende 3:1 verdient gewonnen, aber bei der Vorstellung erhöhen sich die Sorgen, dass das mit dem Abstiegskampf dieses Jahr ganz bitter werden kann.

Egal, nach dem Spiel haben wir sogar noch den Bus gesehen, der die Clubspieler zum Flughafen bringen sollte, und die Kinder haben jede Menge Autogramme abgestaubt.

Sogar die kleinsten bekamen Unterschriften auf den Rücken.

Foto mit Pinola, Neffe Maxi und dessen Papa - so nah sieht man die Spieler nach Pflichtspielen vermutlich nicht...

Dienstag, 27. August 2013

SOM Diary: 1992 replay days 6-8

Day 6-8: second three game series

TOR@BOS: 0-6, 9-2, 3-1
Game 1: Roger Clemens dominates the Toronto offense with a complete game shutout, allowing 5 hits and no walks while striking out 12. The Boston bats come alive with homeruns by Valentin and Hatcher and a total of 11 hits for 6 runs off starterJuan Guzman who takes his first loss of the season.
Game 2: In a complete reversal from the 1st game, this time the Boston bullpen melts down after starter Viola leaves the game with the bases loaded, giving up 5 hits and two runs. Toronto batters go on to hit nine more times, sending ten men to the plate in the 7th and adding another homerun by White in the eighth. The Boston offense remains quiet and will try to regroup tomorrow against Jimmy key.
Game 3: Jimmi Key nearly repeats Roger Clemens' dominating performance, allowing just two hits (inclusing one HR from Hatcher to avoid the shutout) and walking only four despite recording no strikeout over eight innings. His defense helps gain the win for the Blue Jays starter by turning three double plays.

BAL@NYY: 5-6, 9-6, 2-6 (Yes, the Yankees scored six runs in each game of the series...)
Games 1/2: Yankees and Orioles trade turnarounds, both come from behind to win one of the first two games of the series. In game 2, Steve Farr blows the save for New York in spectacular fashion, hitting Billy Ripken for a hand injury and giving up 4 runs total including a homerun. Scores are dominated by the two catchers: Yankees catcher Nokes hits two homeruns after going 2 for 17 to start the season, but to no avail as this feat is topped by the three long balls from Orioles catcher Hoiles.

CIN@SFG: 2-0, 7-3, 2-0
Game 1: pitchers duel, six scoreless innings, 5 Ks for Rijo and for the losing pitcher Swift. Most baserunners reached with two outs. Reds score first in the 7th inning after a leadoff walk to Paul O'Neill, run driven in by Sabo. Paul O'Neill adds an HR later for the 2-0 win, Norm Charlton gets the save after 8 shutout innings from winning Reds pitcher Jose Rijo.
Game 2: Giants bullpen turns a close game into a clear victory for the Reds. Giants threaten to rally in the bottom of the ninth but can't quite get there- Dwayne Henry barely hangs on and defends Swindells Win, the Giants leave three runners stranded in the last inning alone (10 total).
Game 3: Reds sweep the Giants in a close game. Belcher takes the win with six scoreless innings, allowing 3 runs. Charlton earns his second save of the season.

LAD@ATL: 1-6, 4-5, 5-1
Game 1: Atlanta starter Glavine struggled in the first, but got out of it with only one run although the bases were loaded. LA starter Candiotti saw the opposite happen: after a 1-2-3 first inning, he gave up 3 runs in the 2nd, 2 in the 3rd and one unearned run in the 4th before being taken out of the game. Although Astacio went on to pitch 4.2 nearly flawless innings for the Dodgers, giving up only 3 singles and no runs, the Dodgers offense couldn't score any more points.
Game 2: Both starters struggle and then settle down for a close game. Roger McDowell comes in with a two run lead but gives up five hits and the Braves walk off with the win.
Game 3: The Dodgers avoid the series sweep, scoring in each of the last 4 innings. McDowell closes out the game in a non-saving ninth, giving up a single but keeping it to three BF by inducing Greg Olson to ground into a DP. Butler, Sharperson and Anderson reach base three times each, showing that the Dodgers have some offense left. Strawberry returns from the DL with an unexciting offensive outing (1 for 5 and a FC), but a solid defensive performance.

Standings after eight days

AL East
#TeamW-LWin %Strk
1.Toronto5-3.625W2
1.Boston4-4.500L2
3.New York4-4.500W1
3.Baltimore3-5.375L1

NL West
#TeamW-LWin %Strk
1.Atlanta6-2.750L1
2.Cincinnati5-3.625W3
2.Los Angeles3-5.375W1
2.San Francisco2-6.250L5

Batting Leaders so far (OBP/SLG/AVG), min. 20 PA, AVG 350

Terry Pendleton (ATL) 429/1000/429, 5 HR, 16 RBI
Chris Hoiles (BAL) 481/1000/417, 4 HR
Wade Boggs (BOS) 529/593/407
Joe Orsulak (BAL) 419/552/379
Will Clark (SFG) 476/833/389
Eric Karros (LAD) 394/516/387
Dave Winfield (TOR) 400/724/379
Bip Roberts (CIN) 514/370/370
Brady Anderson (BAL) 421/485/364, 6 SB
Ron Gant (ATL) 447/394/364, 5 SB
Paul O'Neill (CIN) 529/520/360

Pitchers with two wins

Roger Clemens, 16 IP, ERA 0.00, complete game shutout
Tom Glavine (ATL) 13 IP, ERA 0.69
Tim Belcher (CIN) 13 IP, ERA 2.08
Scott Kamieniecki (NYY) 14 IP, 2.57 ERA

Coming next: four days of interleague play.